REGLEMENT AGILITY & HOOPERS

Ons moto : No Pressure ..... Just Fun and Brainwork !

Wie buiten de gehoorzaamheidslessen ook wil deelnemen aan één van onze hondensport disciplines, kan ook best dit addendum op ons algemeen reglement even nalezen. Ook dit reglement kan ten alle tijden en wanneer het bestuur dit nodig acht aangevuld en/of gewijzigd worden. Het naleven ervan is een verantwoordelijkheid voor iedereen: leden, supporters, bezoekers, instructeurs en bestuur.

Om  deel te nemen aan één van onderstaande disciplines in de hondensport, wordt er een basis van gehoorzaamheid verwacht.

AGILITY

AGILITY is een discipline in de hondensport waarbij zowel de baas/geleider als de hond in perfecte conditie moet verkeren. In deze sport wordt er van de hond verwacht een parcours met verschillende toestellen op volgorde af te werken waarbij hij door zijn meelopend baasje wordt aangestuurd.

Voorwaarden om met agility te starten:

De baasjes:

• Aangezien de baasjes het parcours moeten meelopen, wordt er verwacht dat de gezondheid van het baasje dit toelaat.
  • Omdat we de eerste maanden alle gebruikte toestellen gaan aanleren, verwachten we een engagement om op de trainingen aanwezig te zijn.

De honden:

• Je hond moet een basis aan gehoorzaamheid onder de knie hebben. Omdat je hond los werkt is het van groot belang dat je hond komt wanneer je hem roept.
  • Je hond zal aan de start moeten wachten, dit is noodzakelijk bij het lopen van een parcours. Hoe liever je hond het agility-spelletje zal doen, hoe moeilijker het wachten wordt, hier zal aan gewerkt moeten worden.
  • Is je hond jonger dan 9 maanden, dan kan je wel aan de toestelgewenning starten, maar worden de oefeningen aangepast aan de leeftijd van je hond.
  • Je hond moet in goede conditie verkeren en een goede drive hebben om te werken. Agility is een sport waarin de snelheid van uitvoeren belangrijk is.
  • Niet elke hond is geschikt om agility te lopen.

Heb je twijfel of het ras van je hond in aanmerking komt, of twijfel je of het voor jou als begeleider mogelijk is, vraag dan gerust advies aan één van de instructeurs.

Lessen:

De agility-trainingen gaan door op donderdag en zaterdagvoormiddag.

Donderdagavond:

Op donderdagavond is er een groepstraining zowel voor honden met Tap als de honden die in de  Start to agility groep zitten. Deze laatste kunnen zich via de website inschrijven wanneer we ze op training mogen verwachten. Iedereen wordt om 18.30u verwacht om gezamenlijk het parcours op te stellen en iedereen blijft tot het einde om alle toestellen terug van het terrein te halen.

Zaterdagvoormiddag:

Op zaterdagvoormiddag bieden we een individueel trainingsmoment aan van 15min. Je kan via onze website je trainingsmoment aanvragen en dit ten laatste de zaterdag voor de training. We zullen steeds proberen om bij het plannen zoveel mogelijk rekening houden met jullie wensen, maar dit kan niet altijd gegarandeerd worden.

Wij verwachten de 2 eerst ingeplande baasjes op het terrein om het plein tegen 8.00u om op te bouwen, de laatste 2 blijven om alles te helpen opruimen.

Werken we op 2 pleinen dan geldt dit ook voor diegene die daar ingepland zijn.

We verwachten alle anderen minstens 15min voor het voorziene trainingsmoment.

Agilitytraining volgen kan enkel in combinatie met een regelmatige aanwezigheid in de gehoorzaamheidslessen!

Klassen:

Bij agility zijn de deelnemers ingedeeld volgens hun niveau:

TOESTEL GEWENNING

Op 16 oktober 2024 worden alle geïnteresseerden uitgenodigd op een infomoment. Zaterdag 19 oktober 2024 wordt dan het startschot gegeven voor een nieuwe agility starters cursus. Tussen 9.30 en 10.30 zal je samen met je hond in een groepje van max. 3 honden ondergedompeld worden in de agility-sport.

Wie kan starten:

Sportieve baasjes die actief met hun hond willen bezig zijn.

Je hond moet een basis van gehoorzaamheid onder de knie hebben, moet los kunnen werken en komen wanneer zijn baasjes hem roept.

START TO AGILITY

Deze startersgroep traint gelijktijdig met de wedstrijdspelers op donderdagavond.

Het is de bedoeling dat je als team (baas+hond) de aangeleerde toestellen in een parcours leert lopen. Je zal leren hoe een parcours te verkennen, welke wissel je waar gebruikt.  Omdat dit een groepstraining is, zal je hond leren omgaan met extra prikkels om en rond het plein.

De training gaat door op donderdagavond. Iedereen wordt verwacht tegen 18.30u om het terrein op te bouwen.

Het team dat een klein parcours kan lopen en alle toestellen onder de knie heeft mag ook een individueel trainingsmoment inboeken op zaterdagvoormiddag. De instructeurs zullen je hierover zeker informeren.

Elk jaar in maart wordt er een toelatingsproef tot agility georganiseerd, wij streven ernaar dat de team dan klaar zijn om aan deze proef deel te nemen. Na het slagen in deze test (TAP) kan aansluiten bij de wedstrijdspelers.

WEDSTRIJDSPELERS

Ben je geslaagd in de toelating tot agility, dan behoor je tot de wedstrijdklas.

Wedstrijdklas of Tappers trainen in groep op donderdagavond en kunnen op zaterdagvoormiddag een individueel trainingsmoment boeken.

Bij extreme weersomstandigheden kunnen de lessen geannuleerd worden of kan de planning gewijzigd worden !

HOOPERS

Een andere discipline die op BHV wordt aangeboden is HOOPERS. Hoopers is een discipline waarbij de hond een parcours bestaande uit bogen, tonnen en tunnels afwerkt terwijl je als baasje/geleider het aangegeven vierkant niet mag verlaten.

Deze discipline is ook geschikt voor honden die heupdysplasie hebben en rassen die niet echt geschikt zijn om agility te beoefenen.

Ook baasjes die niet in staat zijn actief mee te lopen met hun hond, kunnen na het aanleren van Hoopers perfect hun hond een rondje laten lopen.

START TO HOOP

De eerste groep starters heeft ondertussen al een basiskennis verzameld. Deze groep traint in op zaterdagvoormiddag en kleine groepjes.

Je leert de bevelen/commando’s kennen en toepassen om je hond van op afstand in een juiste richting te sturen.

Heb je de basis onder controle en kan je hond zelfstandig een basisparcours afwerken, dan mag je overstappen naar een volgend niveau. Op aangeven van de instructeur mag je een eigen individueel trainingsmoment inboeken.

FITNESS

Op regelmatige tijdstippen zal er een extra ‘fitness’ moment georganiseerd worden. De data zullen via de website en de groepjes WA bekend gemaakt worden.  Omdat dit slechts voor een beperkte groep kan doorgaan, vragen we je enkel aan te melden als je ook aanwezig zal zijn.

De bedoeling van deze les is jullie de oefeningen aan te leren, zodat je deze thuis kan inoefenen en zo je hond in goede conditie kan houden.